Søk

Vademecum for Violin - Morten Carlsen

Vademecum for Violin - Morten Carlsen
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: På lager
Varenummer: 9790661071846
169 kr
decrease increase

Innledning


Studiet av skalaer og øvelsesmønstre er et fremragende middel til teknisk beherskelse av et instrument- hvis det skjer med oppmerksomhet og forstand. Det kan også være en effektiv måte å kaste bort tida på.Alt kan øves i repeterte mønstre, dvs. i skalafigurer, sekvenser, sirkler etc. Den fantasifulle skulle kunne finne slike øvingsmønstre selv, ut fra utfordinger han til enhver tid støter på. Gjerne improvisatorisk. Men slike violinister er sjeldne, det kjennes for mange godt å ha et materiale foran seg som skal bearbeides. Og for en lærer er det greit å kunne forlange noe gjort, uten alltid å måtte være påtrengende kreativ. Så her er stoffet - gå i gang!'Vademecum' er latin og betyr følgesvenn. Foreliggende hefte imøtekommer et lenge følt behov for en teknisk håndbok. Som sådan er den grunnleggende, kortfattet og sammentrengt, men ikke altomfattende. Ja, her og der må den øvende transponere, sammenligne med andre øvelser, kanskje endog tenke selv. Undertegnede har sammenlignet stoff fra adskillige kilder gjennom mange års egen øving. Dette er redigert ut fra praktiske hensyn, noe er omarbeidet, noe er orginalt. Innholdet er stort sett tonalt og tradisjonelt. Norges Musikkhøgskole har påkostet, og min student Trond Husebø har med interesse og innsikt stått for mye av det skriftlige arbeidet.Enhver må finne sin person1ige øvingsstil. Men hun eller han trenger hjelp på veien, noe er gyldig for alle:1. Først høre, så gjøre! For ørets dannelse er senza vibrato-spill, intonasjonskontroll med løse strenger og dobbeltgrep nyttig. Intonér normalt espressivt, dvs. med små ha1vtoner! Vend stadig tilbake til dine hørselsferdigheter: Øret venner seg lett til urenheter og snusk.2. Skalaer o.l. er også for høyre hånd. Så snart de er innlært i legato, bør strøkartene varieres. Tenk øvelsene som deler av et musikkstykke, med klart definert klangfarge og dynamikk altså med uttrykk.3. Unngå mekanisk gjentagelse, skap variasjon, ikke stopp hver gang du undrer deg over kvaliteten på en tone eller en fingersetning. Vend heller tilbake til problemceller etterpå, øv dem gjerne forlengs og baklengs!.Lykke til! .



Innledning


Studiet av skalaer og øvelsesmønstre er et fremragende middel til teknisk beherskelse av et instrument- hvis det skjer med oppmerksomhet og forstand. Det kan også være en effektiv måte å kaste bort tida på.Alt kan øves i repeterte mønstre, dvs. i skalafigurer, sekvenser, sirkler etc. Den fantasifulle skulle kunne finne slike øvingsmønstre selv, ut fra utfordinger han til enhver tid støter på. Gjerne improvisatorisk. Men slike violinister er sjeldne, det kjennes for mange godt å ha et materiale foran seg som skal bearbeides. Og for en lærer er det greit å kunne forlange noe gjort, uten alltid å måtte være påtrengende kreativ. Så her er stoffet - gå i gang!'Vademecum' er latin og betyr følgesvenn. Foreliggende hefte imøtekommer et lenge følt behov for en teknisk håndbok. Som sådan er den grunnleggende, kortfattet og sammentrengt, men ikke altomfattende. Ja, her og der må den øvende transponere, sammenligne med andre øvelser, kanskje endog tenke selv. Undertegnede har sammenlignet stoff fra adskillige kilder gjennom mange års egen øving. Dette er redigert ut fra praktiske hensyn, noe er omarbeidet, noe er orginalt. Innholdet er stort sett tonalt og tradisjonelt. Norges Musikkhøgskole har påkostet, og min student Trond Husebø har med interesse og innsikt stått for mye av det skriftlige arbeidet.Enhver må finne sin person1ige øvingsstil. Men hun eller han trenger hjelp på veien, noe er gyldig for alle:1. Først høre, så gjøre! For ørets dannelse er senza vibrato-spill, intonasjonskontroll med løse strenger og dobbeltgrep nyttig. Intonér normalt espressivt, dvs. med små ha1vtoner! Vend stadig tilbake til dine hørselsferdigheter: Øret venner seg lett til urenheter og snusk.2. Skalaer o.l. er også for høyre hånd. Så snart de er innlært i legato, bør strøkartene varieres. Tenk øvelsene som deler av et musikkstykke, med klart definert klangfarge og dynamikk altså med uttrykk.3. Unngå mekanisk gjentagelse, skap variasjon, ikke stopp hver gang du undrer deg over kvaliteten på en tone eller en fingersetning. Vend heller tilbake til problemceller etterpå, øv dem gjerne forlengs og baklengs!.Lykke til! .



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktFiolin
Komponist-ForfatterCarlsen, Morten
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktFiolin
Komponist-ForfatterCarlsen, Morten
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Filters
Sort
display