Søk

Ungarsk marsj - Hungarian March (from La Damnation de Faust) - YBC3 (Berlioz/Arr: Bjørn Morten Kjærnes)

Ungarsk marsj - Hungarian March (from La Damnation de Faust) - YBC3 (Berlioz/Arr: Bjørn Morten Kjærnes)
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790261711920
839 kr
decrease increase

UNGARSK MARSJ


'Rákóczi March' (Ungarsk marsj) var Ungarns uoffisielle nasjonalhymne før Ferenc Kölcsey skrev Himnusz som i dag er Ungarns offisielle nasjonalsang.


Den første versjonen av denne marsj-sangen ble sannsynligvis laget rundt 1730 av en eller flere anonyme komponister, selv om tradisjonen sier at det var favorittmarsjen til Francis Rákóczi II. Den tidlige sangversjonen ba Francis Rákóczi II om å komme tilbake for å redde sitt folk. Den ble umiddelbart veldig populær og på 1800-tallet ble den mer raffinerte Rákóczi-mars utbredt.
Hector Berlioz inkluderte musikken i 'La Damnation de Faust' i 1846, og Franz Liszt skrev en rekke stykker, inkludert hans ungarske Rhapsody nr. 15, basert på temaet.
Marsjen ga navnet til en Østerriksk-Ungarsk spillefilm - Rakoczy-Marsch (1933)


Dette arrangementet er basert på Berlioz instrumentering og frasing som er hentet fra hans Ungarske Marsj, men formen er hentet fra Rákóczi marsj slik den etablerte seg utover på 1800 tallet.


HUNGARIAN MARCH


The 'Rákóczi March' (Hungarian March) was the unofficial state anthem of Hungary before Ferenc Kölcsey wrote the Himnusz which is today the official national anthem of Hungary.
The first version of this march-song was probably created around 1730 by one or more anonymous composers, although tradition says that it was the favorite march of Francis Rákóczi II. That early version called back Francis Rákóczi II to save his people. It was very popular in the 18th century but in the 19th century the more refined Rákóczi March became prevalent.
Hector Berlioz included the music in his composition 'La Damnation de Faust' in 1846, and Franz Liszt wrote a number of arrangements, including his Hungarian Rhapsody No. 15, based on the theme.
The march gave its name to a 1933 Austrian-Hungarian feature film - Rakoczy-Marsch
This arrangement is based on Berlioz instrumentation and phrasing from his Hungarian March, but in the form of the 19th century Rákóczi March


___________________________________________________________________________



BJØRN MORTEN KJÆRNES


Er utdannet adjunkt med musikk både fra Hamar og Bergen lærerskole. Deretter studerte han komposisjon ved Norges musikkhøgskole med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen som hovedlærere.
Han har komponert en mengde verk for mange besetninger, men først og fremst er hans utgivelser preget av arrangementer og bruksmusikk for korps. Det er i dag utgitt mer enn 250 titler med hans signatur både i Norge og utlandet.
Kjærnes interesserte seg tidlig for forlagsvirksomhet og har arbeidet for Tonika, Warner/Chappel Music Norway og for Warner Bros. (USA). I 2002 ble han med 3 andre og dannet Norsk Noteservice AS.
I Norsk Noteservice har han over mange år bygget opp korpskatalogen som redaktør og har i tillegg vært produsent for mange av Forsvarets Stabsmusikkorps og Marinemusikkens plater.
Han kjenner mediet (korps) meget godt og har i tillegg til komponist/redaktør/arrangør yrket dirigert korps i en mengde år. Han har også vært leder av dommerutvalget i NMF og fungerer aktivt som dirigent og dommer.
I dag er han freelance komponist, arrangør, dirigent og dommer, samt styremedlem i Norsk kulturskoleråd region Øst, Norsk Noteservice og styreleder i Musikk i skolen.
Han sitter også i TONOs Musikk- og Tekstutvalg (MTU) som representant for Musikkforleggerne.



BJØRN MORTEN KJÆRNES


After four years studying music at Hamar and Bergen Teacher Training College, he studied composition at the Norwegian Academy of Music with Lasse Thoresen and Olav Anton Thommessen. He has composed many works for different instrumentations, but primarily his public pieces is known to be for the amateur musicians in wind band. More than 250 of his compositions and arrangements are published in Norway and abroad. Kjærnes was early interested in Publishing, and has been working for Tonika, Warner / Chappell Music Norway and Warner Bros. (USA). In 2002, he was one of the founders of Norsk Noteservice AS.
As an editor of band music at Norsk Noteservice (2002 2010), he has built up a lot of their band catalogue. He has also been a producer on many recordings with the Staff Band of the Norwegian Armed Forces and the Royal Norwegian Navy Band. He knows the wind band very well, also being a conductor in addition to be a composer/arranger/editor/organizer.


__________________________________________________________



YOUNG BAND


'Young Band' serien har en begrenset instrumentasjon i forhold til besetningene 'Concert Band' og 'Symphonic Band'.


Kjennetegn for serien er:
 Enkle strukturer som vil gjøre denne serien lett tilgjengelig
 Det er tatt hensyn til omfang og spilletekniske ferdigheter
 Stemmer som ofte er doblet (og som man derfor kan klare seg uten) er:
Fagott, Obo, Bass Klarinett, Altsaksofon 2, Baritonsaksofon, Horn, Trombone 2, Klokkespill og Perkusjon 3.
 Solistiske partier er ofte doblet (stikknoter i andre stemmer)
 Vanskegraden kan variere fra stykke til stykke, men det vil være merket og ligge i området grad 2-3.



YOUNG BAND


Young Band series from Norsk Noteservice can be played at any age, but have a smaller instrumentation than what is known as Concert Band and Symphonic Band.


Characteristics for this series are:
 Simple structures that makes it playable for most bands.
 Range and technical difficulties are limited
 Parts that mostly are cross-cued and can be left out is: Bassoon, Oboe, Bass Clarinet, Alto Saxophone 2, Baritone Saxophone, Horn, Trombone 2, Mallet percussion, and Percussion 3.
 Most solos are cross-cued.
 The difficulties varies from grade 2 to 3.



UNGARSK MARSJ


'Rákóczi March' (Ungarsk marsj) var Ungarns uoffisielle nasjonalhymne før Ferenc Kölcsey skrev Himnusz som i dag er Ungarns offisielle nasjonalsang.


Den første versjonen av denne marsj-sangen ble sannsynligvis laget rundt 1730 av en eller flere anonyme komponister, selv om tradisjonen sier at det var favorittmarsjen til Francis Rákóczi II. Den tidlige sangversjonen ba Francis Rákóczi II om å komme tilbake for å redde sitt folk. Den ble umiddelbart veldig populær og på 1800-tallet ble den mer raffinerte Rákóczi-mars utbredt.
Hector Berlioz inkluderte musikken i 'La Damnation de Faust' i 1846, og Franz Liszt skrev en rekke stykker, inkludert hans ungarske Rhapsody nr. 15, basert på temaet.
Marsjen ga navnet til en Østerriksk-Ungarsk spillefilm - Rakoczy-Marsch (1933)


Dette arrangementet er basert på Berlioz instrumentering og frasing som er hentet fra hans Ungarske Marsj, men formen er hentet fra Rákóczi marsj slik den etablerte seg utover på 1800 tallet.


HUNGARIAN MARCH


The 'Rákóczi March' (Hungarian March) was the unofficial state anthem of Hungary before Ferenc Kölcsey wrote the Himnusz which is today the official national anthem of Hungary.
The first version of this march-song was probably created around 1730 by one or more anonymous composers, although tradition says that it was the favorite march of Francis Rákóczi II. That early version called back Francis Rákóczi II to save his people. It was very popular in the 18th century but in the 19th century the more refined Rákóczi March became prevalent.
Hector Berlioz included the music in his composition 'La Damnation de Faust' in 1846, and Franz Liszt wrote a number of arrangements, including his Hungarian Rhapsody No. 15, based on the theme.
The march gave its name to a 1933 Austrian-Hungarian feature film - Rakoczy-Marsch
This arrangement is based on Berlioz instrumentation and phrasing from his Hungarian March, but in the form of the 19th century Rákóczi March


___________________________________________________________________________



BJØRN MORTEN KJÆRNES


Er utdannet adjunkt med musikk både fra Hamar og Bergen lærerskole. Deretter studerte han komposisjon ved Norges musikkhøgskole med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen som hovedlærere.
Han har komponert en mengde verk for mange besetninger, men først og fremst er hans utgivelser preget av arrangementer og bruksmusikk for korps. Det er i dag utgitt mer enn 250 titler med hans signatur både i Norge og utlandet.
Kjærnes interesserte seg tidlig for forlagsvirksomhet og har arbeidet for Tonika, Warner/Chappel Music Norway og for Warner Bros. (USA). I 2002 ble han med 3 andre og dannet Norsk Noteservice AS.
I Norsk Noteservice har han over mange år bygget opp korpskatalogen som redaktør og har i tillegg vært produsent for mange av Forsvarets Stabsmusikkorps og Marinemusikkens plater.
Han kjenner mediet (korps) meget godt og har i tillegg til komponist/redaktør/arrangør yrket dirigert korps i en mengde år. Han har også vært leder av dommerutvalget i NMF og fungerer aktivt som dirigent og dommer.
I dag er han freelance komponist, arrangør, dirigent og dommer, samt styremedlem i Norsk kulturskoleråd region Øst, Norsk Noteservice og styreleder i Musikk i skolen.
Han sitter også i TONOs Musikk- og Tekstutvalg (MTU) som representant for Musikkforleggerne.



BJØRN MORTEN KJÆRNES


After four years studying music at Hamar and Bergen Teacher Training College, he studied composition at the Norwegian Academy of Music with Lasse Thoresen and Olav Anton Thommessen. He has composed many works for different instrumentations, but primarily his public pieces is known to be for the amateur musicians in wind band. More than 250 of his compositions and arrangements are published in Norway and abroad. Kjærnes was early interested in Publishing, and has been working for Tonika, Warner / Chappell Music Norway and Warner Bros. (USA). In 2002, he was one of the founders of Norsk Noteservice AS.
As an editor of band music at Norsk Noteservice (2002 2010), he has built up a lot of their band catalogue. He has also been a producer on many recordings with the Staff Band of the Norwegian Armed Forces and the Royal Norwegian Navy Band. He knows the wind band very well, also being a conductor in addition to be a composer/arranger/editor/organizer.


__________________________________________________________



YOUNG BAND


'Young Band' serien har en begrenset instrumentasjon i forhold til besetningene 'Concert Band' og 'Symphonic Band'.


Kjennetegn for serien er:
 Enkle strukturer som vil gjøre denne serien lett tilgjengelig
 Det er tatt hensyn til omfang og spilletekniske ferdigheter
 Stemmer som ofte er doblet (og som man derfor kan klare seg uten) er:
Fagott, Obo, Bass Klarinett, Altsaksofon 2, Baritonsaksofon, Horn, Trombone 2, Klokkespill og Perkusjon 3.
 Solistiske partier er ofte doblet (stikknoter i andre stemmer)
 Vanskegraden kan variere fra stykke til stykke, men det vil være merket og ligge i området grad 2-3.



YOUNG BAND


Young Band series from Norsk Noteservice can be played at any age, but have a smaller instrumentation than what is known as Concert Band and Symphonic Band.


Characteristics for this series are:
 Simple structures that makes it playable for most bands.
 Range and technical difficulties are limited
 Parts that mostly are cross-cued and can be left out is: Bassoon, Oboe, Bass Clarinet, Alto Saxophone 2, Baritone Saxophone, Horn, Trombone 2, Mallet percussion, and Percussion 3.
 Most solos are cross-cued.
 The difficulties varies from grade 2 to 3.



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Young Band Classics
Komponist-ForfatterBerlioz, Louis-Hector
ArrangørKjærnes, Bjørn Morten
BesetningJanitsjar
SjangerKlassisk, Transkribert musikk
Nivå3
Tid-Hertz03:38
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Young Band Classics
Komponist-ForfatterBerlioz, Louis-Hector
ArrangørKjærnes, Bjørn Morten
BesetningJanitsjar
SjangerKlassisk, Transkribert musikk
Nivå3
Tid-Hertz03:38
Filters
Sort
display