Søk

Norsk dans nr. 2, Edvard Grieg - CB, Morten Wensberg

Norsk dans nr. 2, Edvard Grieg - Concert Band, Morten Wensberg
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790261712743
929 kr
decrease increase
NORSK DANS NR. 2 OPUS 35

Edvard Grieg komponerte sine Fire Norske Danser, op. 35 i 1881. Av de fire dansene er nummer to den aller mest kjente og populære. Instrumenteringen er bygd opp slik at den klinger mest mulig på den klassiske orkestreringen, slik kjenningsmelodien var til NRKs Norge Rundt i gamle dager.

Dette arrangementet inneholder rikelig med stikknoter og dette gjør det svært fleksibelt i forhold til besetning arrangementet vil passe godt både for store og for små korps.
Åpningsmelodien er ment som obo-solo, men hvis man mangler obo, spilles stikknotene i klarinett (som solo). Det samme gjelder fra takt 51.
Det er stikknoter for bassklarinett og kontrabass-klarinett i eufonium og tuba. Tanken er at dirigenten tilpasser stikknotebruken for å skape god balanse og ut ifra korpsets besetning. Det samme gjelder hornstemmene, som er stikket i saxer og trombone.



MORTEN WENSBERG

Morten Schjelderup Wensberg er en norsk dirigent, messingblåser og pedagog. Han er ansatt ved Universitetet i Stavanger der han er leder for dirigentutdanningen som blant annet omfatter flere ulike korpsdirigentstudier. Morten er også grunnlegger av og leder for Dirigentuka Norges største dirigentkurs som arrangeres i Stavanger hvert år.


___________________________________________________________________________


NORWEGIAN DANCE NO. 2 OPUS 35

Edvard Grieg composed his Four Norwegian Dances, op. 35 during the summer of 1881. The second of these four dances is by far the most popular and recognizable. This short piece in ABA form has become a staple of Norwegian music and practically all Norwegians will immediately recognize this tune.

This arrangement for wind ensemble includes extensive cue notes, which makes it very playable and flexible in terms of instrumentation.
The opening melody is intended to be played as an oboe solo. However, if there is no oboe, the melody is fully cued in clarinet (should still be a solo). The same is the case at 51.
Bass clarinet and contrabass clarinet have been cued in euphonium and tuba. It is up to the conductor to adjust the balance by including or omitting the use of these cue notes.
The horn parts have been cued in saxes and trombones to be played if needed.
The marimba and vibraphone parts are intended to substitute harp, if no harp is available.



MORTEN WENSBERG

Morten Schjelderup Wensberg is a Norwegian conductor, brass player and pedagogue. He is head of the conducting program at the University of Stavanger. He is also known for his work as the founder and leader of Norways largest annual conducting course The Conductors Week in Stavanger (Dirigentuka).
NORSK DANS NR. 2 OPUS 35

Edvard Grieg komponerte sine Fire Norske Danser, op. 35 i 1881. Av de fire dansene er nummer to den aller mest kjente og populære. Instrumenteringen er bygd opp slik at den klinger mest mulig på den klassiske orkestreringen, slik kjenningsmelodien var til NRKs Norge Rundt i gamle dager.

Dette arrangementet inneholder rikelig med stikknoter og dette gjør det svært fleksibelt i forhold til besetning arrangementet vil passe godt både for store og for små korps.
Åpningsmelodien er ment som obo-solo, men hvis man mangler obo, spilles stikknotene i klarinett (som solo). Det samme gjelder fra takt 51.
Det er stikknoter for bassklarinett og kontrabass-klarinett i eufonium og tuba. Tanken er at dirigenten tilpasser stikknotebruken for å skape god balanse og ut ifra korpsets besetning. Det samme gjelder hornstemmene, som er stikket i saxer og trombone.



MORTEN WENSBERG

Morten Schjelderup Wensberg er en norsk dirigent, messingblåser og pedagog. Han er ansatt ved Universitetet i Stavanger der han er leder for dirigentutdanningen som blant annet omfatter flere ulike korpsdirigentstudier. Morten er også grunnlegger av og leder for Dirigentuka Norges største dirigentkurs som arrangeres i Stavanger hvert år.


___________________________________________________________________________


NORWEGIAN DANCE NO. 2 OPUS 35

Edvard Grieg composed his Four Norwegian Dances, op. 35 during the summer of 1881. The second of these four dances is by far the most popular and recognizable. This short piece in ABA form has become a staple of Norwegian music and practically all Norwegians will immediately recognize this tune.

This arrangement for wind ensemble includes extensive cue notes, which makes it very playable and flexible in terms of instrumentation.
The opening melody is intended to be played as an oboe solo. However, if there is no oboe, the melody is fully cued in clarinet (should still be a solo). The same is the case at 51.
Bass clarinet and contrabass clarinet have been cued in euphonium and tuba. It is up to the conductor to adjust the balance by including or omitting the use of these cue notes.
The horn parts have been cued in saxes and trombones to be played if needed.
The marimba and vibraphone parts are intended to substitute harp, if no harp is available.



MORTEN WENSBERG

Morten Schjelderup Wensberg is a Norwegian conductor, brass player and pedagogue. He is head of the conducting program at the University of Stavanger. He is also known for his work as the founder and leader of Norways largest annual conducting course The Conductors Week in Stavanger (Dirigentuka).
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Concert Band Originals and Transcriptions
Komponist-ForfatterGrieg, Edvard
ArrangørWensberg, Morten
BesetningJanitsjar
SjangerNorsk musikk, Transkribert musikk
Nivå4
Tid-Hertz02:30
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Concert Band Originals and Transcriptions
Komponist-ForfatterGrieg, Edvard
ArrangørWensberg, Morten
BesetningJanitsjar
SjangerNorsk musikk, Transkribert musikk
Nivå4
Tid-Hertz02:30
Filters
Sort
display