Søk

Musikklære via Hørelære, sang og klang. Ingebrigt Bjelland

Musikklære via Hørelære, sang og klang. Ingebrigt Bjelland
Produsent: Norsk Musikforlag
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: NO11347
299 kr
decrease increase

Et nytt musikklæreopplegg for lærerhøgskolen, videregående skoler o.l.
Forfatteren har mere enn 30 års erfaring i undervisning på alle nivåer.


Fra forfatterens forord:
Jeg har etterhvert fått rimelig brei erfaring i å undervise i musikklære/hørelære - fra grunnskole, videregående skole, lærerhøgskole, musikkonservatorium og ellers kurs holdt i friundervisningens regi. Min over tretti år lange undervisningstid har gitt meg trygge forvisninger om at musikklæreren for enkelte elever (yngre og eldre) kan være meget, meget vanskelig å tilegne seg.


Men hva kan grunnen være til at musikklæren synes så vanskelig?
Hva med lærerens evne til å levendegjøre stoffet?
Er progresjonen fornuftig tilrettelagt?
Er lærebøkene klare og interessante nok til virkelig å 'tenne på'?


For en musikklærer er i alle fall ikke de tre ovennevnte spørsmålene ukjente. Det er vel helst disse vi hører.


Mange innrømmer at musikklære var et fag de aldri fikk skikkelig tak på. Det resulterte i at de heller aldri kunne gjøre bruk av den. Teorien burde fått mer 'kjøtt og blod' på seg gjennom rikelig med eksemplifiseringer.


De gangene jeg selv føler å lykkes i undervisningen, er når jeg klarer å gi lærestoffet ei slik form at det 'a-ha-isk' går inn hos studentene. For at dette kan skje, er det en forutsetning at lærestoffet blir grundig eksemplifisert og anskueliggjort både visuelt og ikke minst auditivt.


Denne læreboka skrev jeg nettopp med tanke på de som følte de mislyktes i dette fagområdet (i studietiden).


Mange spiller fritt (eller vilt, som det hette i mine unge dager) på piano, keyboard, gitar osv. En stor del av disse er dyktige musikere, men kan ikke noter, - er du en av dem, vil du ha spesielt gode forutsetninger for å tilegne deg lærestoffet her.


Boka er i meget stor grad 'selvinstruerende'.


Sist, men ikke minst har jeg hatt lærerstudentene i tankene da læreboka ble laget. De skal gjøre seg kjent med musikklæren på et så pass bredt grunnlag at de kan være i stand til å undervise etter musikklæreverkene i grunnskolen. - Lærerstudenter på 5- 10- og 20-vekttall i musikk får dekket pensum med dette opplegget.


Copyright Norsk Musikforlag 1999



Et nytt musikklæreopplegg for lærerhøgskolen, videregående skoler o.l.
Forfatteren har mere enn 30 års erfaring i undervisning på alle nivåer.


Fra forfatterens forord:
Jeg har etterhvert fått rimelig brei erfaring i å undervise i musikklære/hørelære - fra grunnskole, videregående skole, lærerhøgskole, musikkonservatorium og ellers kurs holdt i friundervisningens regi. Min over tretti år lange undervisningstid har gitt meg trygge forvisninger om at musikklæreren for enkelte elever (yngre og eldre) kan være meget, meget vanskelig å tilegne seg.


Men hva kan grunnen være til at musikklæren synes så vanskelig?
Hva med lærerens evne til å levendegjøre stoffet?
Er progresjonen fornuftig tilrettelagt?
Er lærebøkene klare og interessante nok til virkelig å 'tenne på'?


For en musikklærer er i alle fall ikke de tre ovennevnte spørsmålene ukjente. Det er vel helst disse vi hører.


Mange innrømmer at musikklære var et fag de aldri fikk skikkelig tak på. Det resulterte i at de heller aldri kunne gjøre bruk av den. Teorien burde fått mer 'kjøtt og blod' på seg gjennom rikelig med eksemplifiseringer.


De gangene jeg selv føler å lykkes i undervisningen, er når jeg klarer å gi lærestoffet ei slik form at det 'a-ha-isk' går inn hos studentene. For at dette kan skje, er det en forutsetning at lærestoffet blir grundig eksemplifisert og anskueliggjort både visuelt og ikke minst auditivt.


Denne læreboka skrev jeg nettopp med tanke på de som følte de mislyktes i dette fagområdet (i studietiden).


Mange spiller fritt (eller vilt, som det hette i mine unge dager) på piano, keyboard, gitar osv. En stor del av disse er dyktige musikere, men kan ikke noter, - er du en av dem, vil du ha spesielt gode forutsetninger for å tilegne deg lærestoffet her.


Boka er i meget stor grad 'selvinstruerende'.


Sist, men ikke minst har jeg hatt lærerstudentene i tankene da læreboka ble laget. De skal gjøre seg kjent med musikklæren på et så pass bredt grunnlag at de kan være i stand til å undervise etter musikklæreverkene i grunnskolen. - Lærerstudenter på 5- 10- og 20-vekttall i musikk får dekket pensum med dette opplegget.


Copyright Norsk Musikforlag 1999



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
Komponist-ForfatterBjelland, Ingebrigt
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
Komponist-ForfatterBjelland, Ingebrigt
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Filters
Sort
display