InnledningStudiet av skalaer og øvelsesmønstre er et fremragende middel til teknisk beherskelse av et instrument- hvis det skjer med oppmerksomhet og forstand. Det kan også være en effektiv måte å kaste bort tida på.Alt kan øves i repeterte mønstre, dvs. i skalafigurer, sekvenser, sirkler etc. Den fantasifulle skulle kunne finne slike øvingsmønstre selv, ut fra utfordinger han til enhver tid støter på. Gjerne improvisatorisk. Men slike violinister er sjeldne, det kjennes for mange godt å ha et materiale foran seg som skal bearbeides. Og for en lærer er det greit å kunne forlange noe gjort, uten alltid å måtte være påtrengende kreativ. Så her er stoffet - gå i gang!'Vademecum' er latin og betyr følgesvenn. Foreliggende hefte imøtekommer et lenge følt behov for en teknisk håndbok. Som sådan er den grunnleggende, kortfattet og sammentrengt, men ikke altomfattende. Ja, her og der må den øvende transponere, sammenligne med andre øvelser, kanskje endog tenke selv. Undertegnede har sammenlignet stoff fra adskillige kilder gjennom mange års egen øving. Dette er redigert ut fra praktiske hensyn, noe er omarbeidet, noe er orginalt. Innholdet er stort sett tonalt og tradisjonelt. Norges Musikkhøgskole har påkostet, og min student Trond Husebø har med interesse og innsikt stått for mye av det skriftlige arbeidet.Enhver må finne sin person1ige øvingsstil. Men hun eller han trenger hjelp på veien, noe er gyldig for alle:1. Først høre, så gjøre! For ørets dannelse er senza vibrato-spill, intonasjonskontroll med løse strenger og dobbeltgrep nyttig. Intonér normalt espressivt, dvs. med små ha1vtoner! Vend stadig tilbake til dine hørselsferdigheter: Øret venner seg lett til urenheter og snusk.2. Skalaer o.l. er også for høyre hånd. Så snart de er innlært i legato, bør strøkartene varieres. Tenk øvelsene som deler av et musikkstykke, med klart definert klangfarge og dynamikk altså med uttrykk.3. Unngå mekanisk gjentagelse, skap variasjon, ikke stopp hver gang du undrer deg over kvaliteten på en tone eller en fingersetning. Vend heller tilbake til problemceller etterpå, øv dem gjerne forlengs og baklengs!.Lykke til! .
Scales for Advanced Violinists, Barbara Barber Scales for Advanced Violinists is a technical source book for violinists compiled and edited by Barbara Barber. This 27-page book presents practice suggestions and ideas to take the monotony away from scale practice and to develop and improve evenness, clarity, agility, speed and intonation. The circle of 5ths is presented with 1st position finger patterns. Scales and arpeggios are written out with rhythmic variations and different combinations of bowings. Octaves, thirds, sixths, fingered octaves and tenths as well as harmonics, broken thirds and chromatic scales are also presented with practice suggestions. This is an excellent guide for advanced students and teachers.
Description Nip the technical hang-ups of intermediate and advanced players early in thier instruction with this extraordinary book of first and third position exercises that precisely isolate the myriad of problems that violinists confront.Exercises focus on:Strengthening the left hand using the neglected fourth finger.Allowing time for depth of finger placement.Refining finger motion.Hearing high/low contrasts.Developing flexibility and independence of finger placement.Concentrating on "high thirds" in major keys and "low thirds" in minor keysExecuting accurate shifts from first to third position.
OdysseyComposer: Kevin NorburyDuration: 12:30Series: Triumphonic PublicationsGrade/Difficulty: Suitable for Championship Section BandsRegionals 2018 Championship Section Test PieceKevin Norburys powerful major work was selected as the Championship Section test piece of the 1999 European Brass Band Championships held in Munich. The piece was inspired by the ancient Celtic hymn 'Be Thou My Vision' and Dantes Inferno. The mood of the music at its commencement is brooding and troubled, with angular melodic lines, dissonant harmonies and pounding rhythms. The work undergoes a number of stylistic changes in the course of its progress from the seriousness of the opening to exuberance and triumph at the end.