Søk

Kobolt - Cobalt CB4 John Brakstad

Kobolt - Cobalt Concert Band4 John Brakstad
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790661028260
1 669 kr
decrease increase

KOBOLT ble skrevet til Modum Janitsjar for NM janitsjar 2009, etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.Gruvene var i bruk mesteparten av1800-tallet, og gir et fascinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler.


KOBOLT

ble skrevet til Modum Janitsjar for NM janitsjar 2009, etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.Gruvene var i bruk mesteparten av1800-tallet, og gir et fascinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler. I dag gir gruvene oss et møte med en annen verden, en blanding av mystikk og historie. Kobolt forsøker å uttrykke noen bilder og stemninger fra livet og prosessen rundt utvinning og bearbeiding av malmen, fra den urørte, uforløste koboltåren inne i fjellet, fram til framstilling av den fantastiske blå farven. Arbeidet i gruvene var hardt, manuelt arbeid, mesteparten av gruvene ble laget med håndkraft. Men utkjøring av malm fra gruvene ble utført med det som antagelig var Norges første jernbane. Innimellom var det også alvorlige ulykker, ved flere anledninger måtte man hente ut mange omkomne. Men på den lille fritiden som var, ble det festet grundig og løssluppent. Så komposisjonen slutter med en fest, en danse episode hvor det er flettet inn en gammel galopp (Rund-danser fra Modum). Og hvis man innimellom mener å høre nisser, underjordiske og flaggermus og kanskje også kanarifuglene man benyttet som gassalarm, så får det være opp til den enkeltes fantasi!


TIL DIRIGENTEN

Obo-stemme er ikke skrevet inn i partituret, men leveres i notesettet (obligatstemme / dobling av andre stemmer).
Slagverkerne har en viktig rolle gjennom hele stykket, la dem gjerne bli framtredende!
Noen steder er det notert Cymbal opp-ned på pauke: Bruk laveste toner på pauken, tilstreb en mystisk klang. Eksperimenter!Intro /takt 1- 30: Tilbakeholdt, heller for svakt enn for sterkt! Behold roen, også i poco piu mosso.
Takt 43 - 50: Spill med stor intensitet i bassgruppe, vær nøye med legatobuer og accenter.
Takt 57 96: La pauke spille hovedrollen her!
Takt 102 110: For å redusere mulige intonasjonsproblemer, kan det svare seg å øve treblåsgruppe før man legger til den dissonerende hornstemmen. Likeså fra 125.
Takt 112 120: Gruvene på Modum har en av landets største forekomster av flaggermus. Her er det opp til dirigenten å få korpset til å lage mest mulig flagring med luft og klapring med ventiler. Utnytt slagverk. Merk dynamikk i treblås. Pass på at trompet og trombone har steady rytme og tempo.
Takt 135 213: La metallblokker, ambolt og øvrige slagverk komme godt fram her. La det virkelig bli hamring og banking og arbeid i gruvegangene. Denne episoden bygges dramatisk opp mot slutten og antyder en ulykke.
Takt 217 252: Sørgemarsj. La denne bli dramatisk. Ikke la det bli for vakkert og småpent, det er en tragedie som har skjedd, og de omkomne bæres ut av gruven. Utnytt basstromme og pauker! Pass på intonasjon, og tilstreb lange linjer (ikke fraser med to og to takter!).
Fra takt 258: Her skal det være dans og fest. Et dansetema introduseres i  266, og en lokal galopp slår følge fra 306.
Ha en spenstig, lett spillestil i melodistemmer, mens det i understemmer til tider antydes at alt ikke var like elegant og edruelig (feks 298, 354 og fra 370).
Ha stor oppmerksomhet til dynamikk!



COBALT 

was commisioned by Modum Janitsjar as own choice piece for the Norwegian championship (third section) 2009.The Royal Cobalt Works of Modum were established in 1773 to extract cobalt ore from the local mines. The works were in operation until 1893. The cobalt was used in the production of cobalt blue pigment for the world`s porcelain and glass industry. To day it is a museum showing us how people at that time worked and lived. Most of the work was done by hand. There were also bad accidents with many fatalites. But in their free time there were dancing and drinking, and the entire piece ends with a dance-episode including a local tune.


TO THE CONDUCTOR:
There is an oboe-part in the partset,but it is not written into the full score (doubling of other parts). The percussionists have an important role in this piece. Let them be heard!



COBALT PERCUSSION INSTRUMENTS

Metal: Set of 4 metalblocks / saucepans/ carwheel hubs - different pitches and dry sound.
Chimes
Windchimes (two sizes to be used together)
Templeblocks (graniteblocks)
Cowbells (a2)
Rainstick
Slide whistle
Cabasa
Sandpaper
LC (large susp. cymb)
LC (loose, to be put up side down on one timp when written)
Splashcymbal
Set of 3 small susp. cymbals , diff. sizes, dry sound
Tam-tam (chinese gong)
Antique cymbal(fingercymb)
Tambourine
Anvil / ambolt (large size)
Guiro
BD/grand cassa
BD medium size
SD (piccolo drum)
Set Up ( two bongos, three tom toms)
Saucer (asjett)
Barchimes
Woodblock
Whip
Set of 4 timps
Vibraslap
Ratchet /rattle
Flexatone
Klokkespill ( Glock)
Triangle
Marimba
Xylophone

_____________________________________________________________


JOHN BRAKSTAD

John Brakstad er født i Bergen. Han har fått mye av sin musikalske erfaring som dirigent, komponist og arrangør for Frelsesarmeen, og fra studier ved Bergen Musikkonservatorium.

Han har arbeidet som dirigent for en rekke skole- amatør- og kretskorps. Brakstad har også vært mye brukt som dommer ved Norges Musikkorpsforbunds konkurranser og mesterskap.
Han har utgitt en rekke komposisjoner for både brass- og janitsjarbesetning på Norsk Noteservice as.
Blant disse har flere vært pliktnummer ved Norgesmesterskapene for amatørkorps og som siden har blitt mye spilt i NM-sammenheng. Blant hans mest spilte originalmusikk er Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite og Kobolt.

Han har skrevet musikk for Forsvarets Musikkorps Vestlandet (Divisjonsmusikken i Bergen) og Forsvarets Stabsmusikkorps som har blitt fremført ved Festspillene i Bergen. Brakstad skrev også musikk til åpnings seremonien ved OL på Lillehammer i 1994 (Prelude Olympic), og han har også skrevet et større originalverk for kor og korps til Arne Garborg-jubileet i 2001.

_____________________________________________________________


JOHN BRAKSTAD

John Brakstad lives in Bergen, Norway.
John Brakstad gained much of his muiscal experience as bandmaster, composer and arranger for the Salvation Army, and from studies at the Bergen Musikk-konservatorium.

He has also been working as a conductor for several Norwegian Contest bands, and is regularly used as an adjudicator at The Norwegian Band associations contests and championships.

Brakstad has written many compositions for brass- and concert bands published by Norsk Noteservice as. Several of these has been test pieces at the national championships and later performed regularly at the same competitions. Among his original works are Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite and Cobalt.

He has written music for the Military band in his native Bergen and The Staff Band of the Norwegian Armed Forces which has been performed at the Bergen International Festival. Brakstad also wrote music (Prelude Olympic) for the opening ceremony at the 1994 Olympic Winter Games in Lillehammer, Norway.

He also wrote a large work for choir and band for the Arne Garborg 150th Anniversary in 2001.



KOBOLT ble skrevet til Modum Janitsjar for NM janitsjar 2009, etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.Gruvene var i bruk mesteparten av1800-tallet, og gir et fascinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler.


KOBOLT

ble skrevet til Modum Janitsjar for NM janitsjar 2009, etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.Gruvene var i bruk mesteparten av1800-tallet, og gir et fascinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler. I dag gir gruvene oss et møte med en annen verden, en blanding av mystikk og historie. Kobolt forsøker å uttrykke noen bilder og stemninger fra livet og prosessen rundt utvinning og bearbeiding av malmen, fra den urørte, uforløste koboltåren inne i fjellet, fram til framstilling av den fantastiske blå farven. Arbeidet i gruvene var hardt, manuelt arbeid, mesteparten av gruvene ble laget med håndkraft. Men utkjøring av malm fra gruvene ble utført med det som antagelig var Norges første jernbane. Innimellom var det også alvorlige ulykker, ved flere anledninger måtte man hente ut mange omkomne. Men på den lille fritiden som var, ble det festet grundig og løssluppent. Så komposisjonen slutter med en fest, en danse episode hvor det er flettet inn en gammel galopp (Rund-danser fra Modum). Og hvis man innimellom mener å høre nisser, underjordiske og flaggermus og kanskje også kanarifuglene man benyttet som gassalarm, så får det være opp til den enkeltes fantasi!


TIL DIRIGENTEN

Obo-stemme er ikke skrevet inn i partituret, men leveres i notesettet (obligatstemme / dobling av andre stemmer).
Slagverkerne har en viktig rolle gjennom hele stykket, la dem gjerne bli framtredende!
Noen steder er det notert Cymbal opp-ned på pauke: Bruk laveste toner på pauken, tilstreb en mystisk klang. Eksperimenter!Intro /takt 1- 30: Tilbakeholdt, heller for svakt enn for sterkt! Behold roen, også i poco piu mosso.
Takt 43 - 50: Spill med stor intensitet i bassgruppe, vær nøye med legatobuer og accenter.
Takt 57 96: La pauke spille hovedrollen her!
Takt 102 110: For å redusere mulige intonasjonsproblemer, kan det svare seg å øve treblåsgruppe før man legger til den dissonerende hornstemmen. Likeså fra 125.
Takt 112 120: Gruvene på Modum har en av landets største forekomster av flaggermus. Her er det opp til dirigenten å få korpset til å lage mest mulig flagring med luft og klapring med ventiler. Utnytt slagverk. Merk dynamikk i treblås. Pass på at trompet og trombone har steady rytme og tempo.
Takt 135 213: La metallblokker, ambolt og øvrige slagverk komme godt fram her. La det virkelig bli hamring og banking og arbeid i gruvegangene. Denne episoden bygges dramatisk opp mot slutten og antyder en ulykke.
Takt 217 252: Sørgemarsj. La denne bli dramatisk. Ikke la det bli for vakkert og småpent, det er en tragedie som har skjedd, og de omkomne bæres ut av gruven. Utnytt basstromme og pauker! Pass på intonasjon, og tilstreb lange linjer (ikke fraser med to og to takter!).
Fra takt 258: Her skal det være dans og fest. Et dansetema introduseres i  266, og en lokal galopp slår følge fra 306.
Ha en spenstig, lett spillestil i melodistemmer, mens det i understemmer til tider antydes at alt ikke var like elegant og edruelig (feks 298, 354 og fra 370).
Ha stor oppmerksomhet til dynamikk!



COBALT 

was commisioned by Modum Janitsjar as own choice piece for the Norwegian championship (third section) 2009.The Royal Cobalt Works of Modum were established in 1773 to extract cobalt ore from the local mines. The works were in operation until 1893. The cobalt was used in the production of cobalt blue pigment for the world`s porcelain and glass industry. To day it is a museum showing us how people at that time worked and lived. Most of the work was done by hand. There were also bad accidents with many fatalites. But in their free time there were dancing and drinking, and the entire piece ends with a dance-episode including a local tune.


TO THE CONDUCTOR:
There is an oboe-part in the partset,but it is not written into the full score (doubling of other parts). The percussionists have an important role in this piece. Let them be heard!



COBALT PERCUSSION INSTRUMENTS

Metal: Set of 4 metalblocks / saucepans/ carwheel hubs - different pitches and dry sound.
Chimes
Windchimes (two sizes to be used together)
Templeblocks (graniteblocks)
Cowbells (a2)
Rainstick
Slide whistle
Cabasa
Sandpaper
LC (large susp. cymb)
LC (loose, to be put up side down on one timp when written)
Splashcymbal
Set of 3 small susp. cymbals , diff. sizes, dry sound
Tam-tam (chinese gong)
Antique cymbal(fingercymb)
Tambourine
Anvil / ambolt (large size)
Guiro
BD/grand cassa
BD medium size
SD (piccolo drum)
Set Up ( two bongos, three tom toms)
Saucer (asjett)
Barchimes
Woodblock
Whip
Set of 4 timps
Vibraslap
Ratchet /rattle
Flexatone
Klokkespill ( Glock)
Triangle
Marimba
Xylophone

_____________________________________________________________


JOHN BRAKSTAD

John Brakstad er født i Bergen. Han har fått mye av sin musikalske erfaring som dirigent, komponist og arrangør for Frelsesarmeen, og fra studier ved Bergen Musikkonservatorium.

Han har arbeidet som dirigent for en rekke skole- amatør- og kretskorps. Brakstad har også vært mye brukt som dommer ved Norges Musikkorpsforbunds konkurranser og mesterskap.
Han har utgitt en rekke komposisjoner for både brass- og janitsjarbesetning på Norsk Noteservice as.
Blant disse har flere vært pliktnummer ved Norgesmesterskapene for amatørkorps og som siden har blitt mye spilt i NM-sammenheng. Blant hans mest spilte originalmusikk er Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite og Kobolt.

Han har skrevet musikk for Forsvarets Musikkorps Vestlandet (Divisjonsmusikken i Bergen) og Forsvarets Stabsmusikkorps som har blitt fremført ved Festspillene i Bergen. Brakstad skrev også musikk til åpnings seremonien ved OL på Lillehammer i 1994 (Prelude Olympic), og han har også skrevet et større originalverk for kor og korps til Arne Garborg-jubileet i 2001.

_____________________________________________________________


JOHN BRAKSTAD

John Brakstad lives in Bergen, Norway.
John Brakstad gained much of his muiscal experience as bandmaster, composer and arranger for the Salvation Army, and from studies at the Bergen Musikk-konservatorium.

He has also been working as a conductor for several Norwegian Contest bands, and is regularly used as an adjudicator at The Norwegian Band associations contests and championships.

Brakstad has written many compositions for brass- and concert bands published by Norsk Noteservice as. Several of these has been test pieces at the national championships and later performed regularly at the same competitions. Among his original works are Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite and Cobalt.

He has written music for the Military band in his native Bergen and The Staff Band of the Norwegian Armed Forces which has been performed at the Bergen International Festival. Brakstad also wrote music (Prelude Olympic) for the opening ceremony at the 1994 Olympic Winter Games in Lillehammer, Norway.

He also wrote a large work for choir and band for the Arne Garborg 150th Anniversary in 2001.



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice
Komponist-ForfatterBrakstad, John
BesetningJanitsjar
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå4
Tid-Hertz13:30
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice
Komponist-ForfatterBrakstad, John
BesetningJanitsjar
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå4
Tid-Hertz13:30
Filters
Sort
display