Søk

Kobolt - Cobalt BB4 John Brakstad

Kobolt - Cobalt Concert Band4 John Brakstad
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: På lager
Varenummer: 9790261712699
1 129 kr
decrease increase

KOBOLT



"Kobolt" ble skrevet etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.



Gruvene var i bruk mesteparten av 1800-tallet, og gir et fasinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler.


I dag gir gruvene oss et møte med en annen verden; en blanding av mystikk og historie, og komposisjonen starter med nåtid hvor vi i de mørke gruvegangene hører ekko og gjenklang fra tidligere tider.



Men så drar vi tilbake til gamle dager, og i "Kobolt" forsøker komponisten å uttrykke noen bilder og stemninger fra livet i og rundt gruvene.


Arbeidet i gruvene var hardt, manuelt arbeid; mesteparten av gruvene ble laget med håndkraft.


Innimellom var det også alvorlige ulykker; ved flere anledninger måtte man hente ut mange omkomne.


Men på den lille fritiden som var, ble det festet grundig og løssluppent.


Så komposisjonen slutter med en fest: en danse episode hvor det er flettet inn en gammel, lokal galopp.


Og hvis man underveis i stykket mener å høre nisser og underjordiske og flaggermus, så får det være opp til den enkeltes fantasi!



?Kobolt? ble opprinnelig skrevet som bestillingsnummer til Modum Janitsjar for bruk i 3. divisjon NM 2009.



Noen kommentarer til dirigenten:


Slagverkerne har en viktig og vesentlig rolle i "Kobolt". La dem gjerne bli framtredende.


Noen steder er det notert "Cymbal opp ned på pauke". Bruk laveste toner på pauke, tilstreb en "mystisk" klang.



Intro / takt 1 - 30: Tilbakeholdt, heller for svakt enn for sterkt!


Takt 43 - 50: Stor intensitet i bassgruppe; vær nøye med legatobuer og accenter.


Takt: 57 - 96: La pauke spille hovedrollen her!


Takt 112 - 120: Gruvene på Modum har en av landets største forekomster av flaggermus. Her er det opp til dirigenten å få korpset til å lage mest mulig "flagring" med luft og klapring med ventiler. Utnytt slagverk. Merk dynamikk. Pass på at kornetter og tromboner har steady rytme og tempo.


Takt 135 - 214: La metallblokker/ kasseroller, ambolt og øvrige slagverk komme godt fram her. La det virkelig bli hamring og banking og arbeid i gruvegangene. Denne episoden bygges dramatisk opp mot slutten og antyder en ulykke.


Takt 218 - 253: Sørgemarsj. La denne bli dramatisk. Ikke la det bli for vakkert og småpent; det er en tragedie som har skjedd, og de omkomne bæres ut av gruven. Utnytt basstromme og pauker.


Fra takt 259: Her skal det være dans og fest. Et dansetema introduseres i 267, og en lokal galopp slår følge fra 307. Ha en spenstig, lett spillestil i melodistemmer, mens det i øvrige stemmer til tider antydes at alt var ikke alltid like elegant og edruelig!



Stykket er skrevet med 5 slagverk stemmer, med det er også tilgjengelig en redusert slagverk utgave med tre stemmer. Kan lastes ned fra www.noteservice.no.




Slagverk instrumentarium:



Metall: Monter på en treplate 4 stk kasseroller, metallblokker eller lignende med


forskjellig pitch og "dry" sound.


Chimes/rørklokker | Windchimes (i to størrelser som brukes samtidig) | Templeblocks (helst granite blocks) | Cowbell (2 stk) |Rainmaker/ Oceandrum | Slidewhistle | Cabasa | Sandpapir | LC (stor suspended cymbal) | LC ( løst cymbal som legges opp ned på en pauke når det er angitt) | Splash cymbal | Sett med tre små susp. cymbals, forskjellig størrelse og pitch, dry sound | Tam Tam (Chinese gong) | Antique cymbal (finger cymbal) | Tambourine | Ambolt (Anvil) - Stor størrelse | Guiro | Bass Drum/Gran Cassa | BD medium size | SD (helst piccolo drum) | ?Set Up?: To bongos, tre tom toms | Saucer : Teskål/asjett | Barchimes | Woodblock | Whip ("brett" som slåes mot hverandre) | Timpani (fire pauker) | Vibraslap | Ratchet/Rattle | Triangle | Flexatone | Klokkespill (Glock) | Marimba | Xylophone




_______________________________________________________________________




COBALT



"Cobalt" was commisioned by Modum Janitsjar as own choice piece for the Norwegian Wind Band Championships, third section in 2009.


The Royal Cobalt Works of Modum were established in 1773 to extract cobalt ore from the local mines. The works were in operation until 1893.


The cobalt was used in the production of cobalt blue pigment for the world´s porcelain and glass industry.


To day it is a museum showing us how people at that time worked and lived.


Most of the work was done by hand. There were also bad accidents with many fatalites.


But in their free time there were dancing and drinking, and the entire piece ends with a dance-episode including a local tune.



In the present score there are 5 percussion parts, but there is also available a reduced percussion score written for three parts. These parsts can be downloaded from www.noteservice.no



Percussion instruments:



Metall: 4 saucepans or metallblocks / carwheel hubs; different pitches and "dry" sound.


Chimes | Windchimes (Two sizes to be used together) | Templeblocks (granite blocks) | Cowbell (a2) | Rainmaker/ Oceandrum | Slidewhistle | Cabasa | Sandpaper | LC (large suspended cymbal) | LC ( loose, to be put up side down on one timp as written) | Splash cymbal | Set of 3 small susp. cymbals, different pitches and dry sound | Tam Tam (Chinese gong) | Antique cymbal (finger cymbal) | Tambourine | Anvil (Ambolt) Large size | Guiro| BD/Gran Cassa | BD medium size | SD (piccolo drum) | "Set Up": Two bongos, three tom toms | Saucer | Barchimes|Woodblock | Whip | Timpani: Set of four timps | Vibraslap| Ratchet/Rattle | Triangle | Flexatone | Glockenspiel (Glock) | Marimba | Xylophone.





JOHN BRAKSTAD



John Brakstad er født i Bergen. Han har fått mye av sin musikalske erfaring som dirigent, komponist og arrangør for Frelsesarmeen, og fra studier ved Bergen Musikkonservatorium.


Han har arbeidet som dirigent for en rekke skole- amatør- og kretskorps. Brakstad har også vært mye brukt som dommer ved Norges Musikkorpsforbunds konkurranser og mesterskap.


Han har utgitt en rekke komposisjoner for både brass- og janitsjarbesetning på Norsk Noteservice as.


Blant disse har flere vært pliktnummer ved Norgesmesterskapene for amatørkorps og som siden har blitt mye spilt i NM-sammenheng. Blant hans mest spilte originalmusikk er Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite og Kobolt.


Han har skrevet musikk for Forsvarets Musikkorps Vestlandet (Divisjonsmusikken i Bergen) og Forsvarets Stabsmusikkorps som har blitt fremført ved Festspillene i Bergen. Brakstad skrev også musikk til åpnings seremonien ved OL på Lillehammer i 1994 (Prelude Olympic), og han har også skrevet et større originalverk for kor og korps til Arne Garborg-jubileet i 2001.




JOHN BRAKSTAD



John Brakstad lives in Bergen, Norway.


John Brakstad gained much of his muiscal experience as bandmaster, composer and arranger for the Salvation Army, and from studies at the Bergen Musikk-konservatorium.


He has also been working as a conductor for several Norwegian "Contest bands", and is regularly used as an adjudicator at The Norwegian Band association?s contests and championships.


Brakstad has written many compositions for brass- and concert bands published by Norsk Noteservice as. Several of these has been test pieces at the national championships and later performed regularly at the same competitions. Among his original works are Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite and Cobalt.


He has written music for the Military band in his native Bergen and The Staff Band of the Norwegian Armed Forces which has been performed at the Bergen International Festival. Brakstad also wrote music (Prelude Olympic) for the opening ceremony at the 1994 Olympic Winter Games in Lillehammer, Norway.


He also wrote a large work for choir and band for the Arne Garborg 150th Anniversary in 2001.



KOBOLT



"Kobolt" ble skrevet etter et besøk til Blaafarveværket og Koboltgruvene i Modum sommeren 2008.



Gruvene var i bruk mesteparten av 1800-tallet, og gir et fasinerende bilde av hvordan menneskene for 150 år siden klarte å utnytte natur-ressursene med enkle midler.


I dag gir gruvene oss et møte med en annen verden; en blanding av mystikk og historie, og komposisjonen starter med nåtid hvor vi i de mørke gruvegangene hører ekko og gjenklang fra tidligere tider.



Men så drar vi tilbake til gamle dager, og i "Kobolt" forsøker komponisten å uttrykke noen bilder og stemninger fra livet i og rundt gruvene.


Arbeidet i gruvene var hardt, manuelt arbeid; mesteparten av gruvene ble laget med håndkraft.


Innimellom var det også alvorlige ulykker; ved flere anledninger måtte man hente ut mange omkomne.


Men på den lille fritiden som var, ble det festet grundig og løssluppent.


Så komposisjonen slutter med en fest: en danse episode hvor det er flettet inn en gammel, lokal galopp.


Og hvis man underveis i stykket mener å høre nisser og underjordiske og flaggermus, så får det være opp til den enkeltes fantasi!



?Kobolt? ble opprinnelig skrevet som bestillingsnummer til Modum Janitsjar for bruk i 3. divisjon NM 2009.



Noen kommentarer til dirigenten:


Slagverkerne har en viktig og vesentlig rolle i "Kobolt". La dem gjerne bli framtredende.


Noen steder er det notert "Cymbal opp ned på pauke". Bruk laveste toner på pauke, tilstreb en "mystisk" klang.



Intro / takt 1 - 30: Tilbakeholdt, heller for svakt enn for sterkt!


Takt 43 - 50: Stor intensitet i bassgruppe; vær nøye med legatobuer og accenter.


Takt: 57 - 96: La pauke spille hovedrollen her!


Takt 112 - 120: Gruvene på Modum har en av landets største forekomster av flaggermus. Her er det opp til dirigenten å få korpset til å lage mest mulig "flagring" med luft og klapring med ventiler. Utnytt slagverk. Merk dynamikk. Pass på at kornetter og tromboner har steady rytme og tempo.


Takt 135 - 214: La metallblokker/ kasseroller, ambolt og øvrige slagverk komme godt fram her. La det virkelig bli hamring og banking og arbeid i gruvegangene. Denne episoden bygges dramatisk opp mot slutten og antyder en ulykke.


Takt 218 - 253: Sørgemarsj. La denne bli dramatisk. Ikke la det bli for vakkert og småpent; det er en tragedie som har skjedd, og de omkomne bæres ut av gruven. Utnytt basstromme og pauker.


Fra takt 259: Her skal det være dans og fest. Et dansetema introduseres i 267, og en lokal galopp slår følge fra 307. Ha en spenstig, lett spillestil i melodistemmer, mens det i øvrige stemmer til tider antydes at alt var ikke alltid like elegant og edruelig!



Stykket er skrevet med 5 slagverk stemmer, med det er også tilgjengelig en redusert slagverk utgave med tre stemmer. Kan lastes ned fra www.noteservice.no.




Slagverk instrumentarium:



Metall: Monter på en treplate 4 stk kasseroller, metallblokker eller lignende med


forskjellig pitch og "dry" sound.


Chimes/rørklokker | Windchimes (i to størrelser som brukes samtidig) | Templeblocks (helst granite blocks) | Cowbell (2 stk) |Rainmaker/ Oceandrum | Slidewhistle | Cabasa | Sandpapir | LC (stor suspended cymbal) | LC ( løst cymbal som legges opp ned på en pauke når det er angitt) | Splash cymbal | Sett med tre små susp. cymbals, forskjellig størrelse og pitch, dry sound | Tam Tam (Chinese gong) | Antique cymbal (finger cymbal) | Tambourine | Ambolt (Anvil) - Stor størrelse | Guiro | Bass Drum/Gran Cassa | BD medium size | SD (helst piccolo drum) | ?Set Up?: To bongos, tre tom toms | Saucer : Teskål/asjett | Barchimes | Woodblock | Whip ("brett" som slåes mot hverandre) | Timpani (fire pauker) | Vibraslap | Ratchet/Rattle | Triangle | Flexatone | Klokkespill (Glock) | Marimba | Xylophone




_______________________________________________________________________




COBALT



"Cobalt" was commisioned by Modum Janitsjar as own choice piece for the Norwegian Wind Band Championships, third section in 2009.


The Royal Cobalt Works of Modum were established in 1773 to extract cobalt ore from the local mines. The works were in operation until 1893.


The cobalt was used in the production of cobalt blue pigment for the world´s porcelain and glass industry.


To day it is a museum showing us how people at that time worked and lived.


Most of the work was done by hand. There were also bad accidents with many fatalites.


But in their free time there were dancing and drinking, and the entire piece ends with a dance-episode including a local tune.



In the present score there are 5 percussion parts, but there is also available a reduced percussion score written for three parts. These parsts can be downloaded from www.noteservice.no



Percussion instruments:



Metall: 4 saucepans or metallblocks / carwheel hubs; different pitches and "dry" sound.


Chimes | Windchimes (Two sizes to be used together) | Templeblocks (granite blocks) | Cowbell (a2) | Rainmaker/ Oceandrum | Slidewhistle | Cabasa | Sandpaper | LC (large suspended cymbal) | LC ( loose, to be put up side down on one timp as written) | Splash cymbal | Set of 3 small susp. cymbals, different pitches and dry sound | Tam Tam (Chinese gong) | Antique cymbal (finger cymbal) | Tambourine | Anvil (Ambolt) Large size | Guiro| BD/Gran Cassa | BD medium size | SD (piccolo drum) | "Set Up": Two bongos, three tom toms | Saucer | Barchimes|Woodblock | Whip | Timpani: Set of four timps | Vibraslap| Ratchet/Rattle | Triangle | Flexatone | Glockenspiel (Glock) | Marimba | Xylophone.





JOHN BRAKSTAD



John Brakstad er født i Bergen. Han har fått mye av sin musikalske erfaring som dirigent, komponist og arrangør for Frelsesarmeen, og fra studier ved Bergen Musikkonservatorium.


Han har arbeidet som dirigent for en rekke skole- amatør- og kretskorps. Brakstad har også vært mye brukt som dommer ved Norges Musikkorpsforbunds konkurranser og mesterskap.


Han har utgitt en rekke komposisjoner for både brass- og janitsjarbesetning på Norsk Noteservice as.


Blant disse har flere vært pliktnummer ved Norgesmesterskapene for amatørkorps og som siden har blitt mye spilt i NM-sammenheng. Blant hans mest spilte originalmusikk er Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite og Kobolt.


Han har skrevet musikk for Forsvarets Musikkorps Vestlandet (Divisjonsmusikken i Bergen) og Forsvarets Stabsmusikkorps som har blitt fremført ved Festspillene i Bergen. Brakstad skrev også musikk til åpnings seremonien ved OL på Lillehammer i 1994 (Prelude Olympic), og han har også skrevet et større originalverk for kor og korps til Arne Garborg-jubileet i 2001.




JOHN BRAKSTAD



John Brakstad lives in Bergen, Norway.


John Brakstad gained much of his muiscal experience as bandmaster, composer and arranger for the Salvation Army, and from studies at the Bergen Musikk-konservatorium.


He has also been working as a conductor for several Norwegian "Contest bands", and is regularly used as an adjudicator at The Norwegian Band association?s contests and championships.


Brakstad has written many compositions for brass- and concert bands published by Norsk Noteservice as. Several of these has been test pieces at the national championships and later performed regularly at the same competitions. Among his original works are Variations for Band, The Old Railwaystation, Musica Tripartite and Cobalt.


He has written music for the Military band in his native Bergen and The Staff Band of the Norwegian Armed Forces which has been performed at the Bergen International Festival. Brakstad also wrote music (Prelude Olympic) for the opening ceremony at the 1994 Olympic Winter Games in Lillehammer, Norway.


He also wrote a large work for choir and band for the Arne Garborg 150th Anniversary in 2001.



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice
Komponist-ForfatterBrakstad, John
BesetningBrass Band
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå4
Tid-Hertz13:30
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice
Komponist-ForfatterBrakstad, John
BesetningBrass Band
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå4
Tid-Hertz13:30
Filters
Sort
display