Søk

Daglige Øvelser For Den Kreative Trommeslager, Ernst-Wiggo Sandbakk

Daglige Øvelser For Den Kreative Trommeslager, Ernst-Wiggo Sandbakk
Produsent: Norsk Musikforlag
Tilgjengelighet: På lager
Varenummer: NO12185
369 kr
decrease increase
Fra forordet: Dalige øvelser for den kreative trommeslager er en revidert og forbedret utgave av Forslag til DAGLIGE OPPVARMINGSØVELSER.Dette heftet har trommeslagere fra alle aldersgrupper og sjangre som målgruppe.Trommeslagere må som andre musikere og også idrettsfolk, varme opp hender, armer og gjerne hele kroppen før de tar fatt på dagens øving. Dersom en starter øvinga uoppvarmet, vil en merke at hendene ikke fungerer som de skal. Sener og muskler vil arbeide tungt, noe som kan medføre at de blir overbelastet. Dette kan medvirke til bl.a. senebetennelser. Slikt har for mange musikere forårsaket langvarige plager inkludert spilleforbud og store fortvilelser. Ja, noen har til og med måttet slutte og spille. Dette må alle ha som mål å unngå.Alle øvelser bør startes i meget rolig tempo. Når du er fortrolig med et rolig tempo, kan tempo etterhvert økes. Stå eller sitt gjerne foran et speil slik at du kan holde øye med skuldre, lillefingre og håndstillingen forøvrig. Dersom en lillefinger peker rett ut eller skuldrene er hevet, så anspenner du visse muskler unødig. Hele kroppen skal i størst mulig grad være avslappet.Visse unntak vil jeg personlig gjøre under innøving av en del fysisk krevende øvelser ved trommesettet. Dette fordi en del øvelser/rytmekombinasjoner i visse stilarter kan være direkte kondisjonskrevende. En sett-trommeslager må øve utholdenhet for å mestre statiske bevegelser over lengre tid. men på sikt bør også slike krevende spillemåter utføres i mest mulig avslappet tilstand.Daglige øvelser for den kreative trommeslager er delt inn i fire deler:Del 1 og Del 2 anbefales spilt annehver dag. Disse øvelsene utfyller hverandre, og medvirker til at oppvarminga ikke blir helt lik hver dag.Del 3 anbefales for å krydre de daglige øvelsene. Denne delen består av en dobbeltslagsøvelse av Christian M Berg og Suzanne Etyde skrevet av Bent Lylloff. Denne etyden består av femten variasjoner, alle meget gode og nyttige øvelser.Del 4 er mest for sett-trommeslagere. her har jeg lukket ut noen øvelser fra del 1 og del 2 for å illustrere eksempler på hvordan man kan være kreativ og utfordre seg selv til å finne nye og spennende rytmekombinasjoner eller fills på trommesettet.Mellom tekst og noteeksempler har jeg puttet inn åpne takter for at du kan putte inn dine egne varianter.En daglig oppvarming bør vare mellom 30- og 40 minutter. I løpet av denne tiden vil hverken en nybegynner eller en proff rekke å spille gjennom alle øvelsene. Dette er heller ikke meningen. Det viktigste er at man har tilstrekkelig mengde stoff slik at en ikke går tom for ideer. I tillegg er det fint om daglige øvelser/oppvarmingsøvelser kan medvirke både til teknisk vedlikehold og videre utvikling.Til slutt i forordet vil jeg presisere at en daglig oppvarming ikke utelukkende har funksjon som en fysisk forberedelse til musisering. Nesten like viktig er en oppvarming for å bli varm i forhold til instrumentet. Dette gjelder kanskje mest for profesjonelle musikere, men kan være verdt en tanke også for amatører.Hjertelig takk til Lars Sitter, Bent Lylloff og Christian M. Berg for gode ideer, hjelp til kommentarer og finfine øvelser.Trondheim 2005
Ernst W. Sandbakk.
Fra forordet: Dalige øvelser for den kreative trommeslager er en revidert og forbedret utgave av Forslag til DAGLIGE OPPVARMINGSØVELSER.Dette heftet har trommeslagere fra alle aldersgrupper og sjangre som målgruppe.Trommeslagere må som andre musikere og også idrettsfolk, varme opp hender, armer og gjerne hele kroppen før de tar fatt på dagens øving. Dersom en starter øvinga uoppvarmet, vil en merke at hendene ikke fungerer som de skal. Sener og muskler vil arbeide tungt, noe som kan medføre at de blir overbelastet. Dette kan medvirke til bl.a. senebetennelser. Slikt har for mange musikere forårsaket langvarige plager inkludert spilleforbud og store fortvilelser. Ja, noen har til og med måttet slutte og spille. Dette må alle ha som mål å unngå.Alle øvelser bør startes i meget rolig tempo. Når du er fortrolig med et rolig tempo, kan tempo etterhvert økes. Stå eller sitt gjerne foran et speil slik at du kan holde øye med skuldre, lillefingre og håndstillingen forøvrig. Dersom en lillefinger peker rett ut eller skuldrene er hevet, så anspenner du visse muskler unødig. Hele kroppen skal i størst mulig grad være avslappet.Visse unntak vil jeg personlig gjøre under innøving av en del fysisk krevende øvelser ved trommesettet. Dette fordi en del øvelser/rytmekombinasjoner i visse stilarter kan være direkte kondisjonskrevende. En sett-trommeslager må øve utholdenhet for å mestre statiske bevegelser over lengre tid. men på sikt bør også slike krevende spillemåter utføres i mest mulig avslappet tilstand.Daglige øvelser for den kreative trommeslager er delt inn i fire deler:Del 1 og Del 2 anbefales spilt annehver dag. Disse øvelsene utfyller hverandre, og medvirker til at oppvarminga ikke blir helt lik hver dag.Del 3 anbefales for å krydre de daglige øvelsene. Denne delen består av en dobbeltslagsøvelse av Christian M Berg og Suzanne Etyde skrevet av Bent Lylloff. Denne etyden består av femten variasjoner, alle meget gode og nyttige øvelser.Del 4 er mest for sett-trommeslagere. her har jeg lukket ut noen øvelser fra del 1 og del 2 for å illustrere eksempler på hvordan man kan være kreativ og utfordre seg selv til å finne nye og spennende rytmekombinasjoner eller fills på trommesettet.Mellom tekst og noteeksempler har jeg puttet inn åpne takter for at du kan putte inn dine egne varianter.En daglig oppvarming bør vare mellom 30- og 40 minutter. I løpet av denne tiden vil hverken en nybegynner eller en proff rekke å spille gjennom alle øvelsene. Dette er heller ikke meningen. Det viktigste er at man har tilstrekkelig mengde stoff slik at en ikke går tom for ideer. I tillegg er det fint om daglige øvelser/oppvarmingsøvelser kan medvirke både til teknisk vedlikehold og videre utvikling.Til slutt i forordet vil jeg presisere at en daglig oppvarming ikke utelukkende har funksjon som en fysisk forberedelse til musisering. Nesten like viktig er en oppvarming for å bli varm i forhold til instrumentet. Dette gjelder kanskje mest for profesjonelle musikere, men kan være verdt en tanke også for amatører.Hjertelig takk til Lars Sitter, Bent Lylloff og Christian M. Berg for gode ideer, hjelp til kommentarer og finfine øvelser.Trondheim 2005
Ernst W. Sandbakk.
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
ProduktSnare Drum
Komponist-ForfatterSandbakk, Ernst-Wiggo
ArtistErnst-Wiggo Sandbakk
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
ProduktSnare Drum
Komponist-ForfatterSandbakk, Ernst-Wiggo
ArtistErnst-Wiggo Sandbakk
Kunder som kjøpte denne varen kjøpte også
Varen er på lager

24 Duets For Percussion. 2 Players, Bent Lylloff

24 Duets For Percussion. 2 Players, Bent Lylloff
215 kr
Varen er på lager

TrZ, Rytmisk Figurlære, Gaute Drange Vee

TrZ, Rytmisk Figurlære, Gaute Drange Vee
275 kr

Contest and Recital Solos for Timpani

Contest and Recital Solos for Timpani
135 kr
Varen er på lager

Paukekøller IP CT-3, Concert Timpani, Medium General

Timpani Mallets Innovative Percussion CT-3, Concert Timpani, Medium General
860 kr 757 kr
Filters
Sort
display