Søk

Aubade BB6 Torstein Aagaard-Nilsen

Aubade Brass Band6 Torstein Aagaard-Nilsen
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790261712736
1 989 kr
decrease increase

AUBADE
Dawn Songs of the Fabulous Birds


Bestilt av Norges Musikkorps Forbund som pliktnummer til Europamesterskapet for Brass Band i Griegsalen, Bergen i 2003.


Jeg husker at jeg som ung ble vekket av måkenes intense "party"-lyder rett utenfor huset vårt i Lofoten. Få vil kalle det vakkert, spesielt ikke klokken halv fem om morgenen.


Men jeg ble fascinert av å lytte til fuglenes allsidige musikalske språk. De synger ikke lange melodier eller lange fraser, men heller lyder og signal som formes i korte motiv.


Aubade er basert på musikalske bilder av imaginære fugler: skapninger med vinger som bare finnes i eventyr og myter.
Det hele begynner med en bariton-kadens som vekker alle sovende skapninger. Snart begynner alle å synge sin sang på den ene eller andre måten.


Komposisjonen har en burlesk scherzo-karakter som inkluderer rolige ekspressive mellomspill. Tradisjonelle element som melodi og harmoni er kombinert med lyder som ikke er så vanlige å høre i brass band, og effekter skapt ved hjelp av mange ulike muter brukt samtidig og synging og spilling samtidig.
Aubade følger sine egne kompositoriske regler basert på velkjente element som melodier, arpeggiofigurer, harmonier, rytmer, variasjon og idéer som gjentas.


Jeg er ikke så opptatt av å ha et program for verket. Det eneste jeg vet er at ved å tenke på den hørte dragesangen, sangen fra en griff, lyden av en dodo, så ble kreativiteten min stimulert.


- Torstein Aagaard-Nilsen



AUBADE
Dawn Songs of the Fabulous Birds


Commissioned by The Norwegian Band Federation for The European Brass Band Championship 2003, in Bergen, Norway (Third edition)


I remember as a kid the very early morning wake-up ceremonies caused by Seagulls having a party outside our home. Very few would describe it as beautiful, particularly not at 4:30 in the morning


But by listening carefully to birds I was fascinated by their diversity and musical language: they don´t sing tunes or long phrases, they rather make sounds and signals, based on short motives.


Aubade is based on musical pictures of the imaginary birds: the creatures with wings that exists only in myths and legends.
The whole story starts with a Baritone-cadenza that evoke all the sleeping creatures. Very soon they all start to sing their songs in one way or another.


The composition has a burlesque scherzo-character including slow espressive intersections. Traditional elements like melody and harmony is combined with extensive sounds and textural effects created by use of multiple muting, singing and playing at the same time.


I am not too concerned about having a program for the piece. I just know that by thinking of the unheard dragon-songs, griffin-songs, the sound of the dodo, my creativity was stimultated.


As a piece of music, Aubade follows its own rules based on well-known elements like melodies, arpeggio-figures, harmonies, rhythms, variations and recapitulation of ideas.


- Torstein Aagaard-Nilsen



__________________________________________________________________



TORSTEIN AAGAARD-NILSEN (1964)


Torstein Aagaard-Nilsen er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori/komposisjon og pedagogikk.
Han er komponist, arrangør, dirigent og foreleser.


Aagaard-Nilsen skriver en direkte og impulsiv musikk. Noen ganger nærmest narrativ, noen ganger inspirert av visuelle aspekter, som naturopplevelser. En nærmest objektorientert tilnærming til harmoni og melodi, gir frihet i forhold til tonalitet og klangfarger.



Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra hans eget utsagn: «Kunstnere spiller en viktig rolle i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Kunsten klarer det kommersielle media ikke klarer: å krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."




TORSTEIN AAGAARD-NILSEN (1964)


Torstein is educated from the University of Bergen and Bergen Music Conservatory. He is a composer, arranger, conducter and lecturer.


His music is direct and impulsive. Sometimes narrative, sometimes occupied by visual aspects, like experience of nature. Harmony and melody are treated merely like objects, which gives a certain freedom regarding tonality and timbre.



The broad spectre of musical activity, the versatility in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen regard composing as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play an important role in the modern society. We fight a battle against very strong media. Art can do what commercial media can't: Art finds it's way under the skin, as imprints of experiences. This aspect makes it very important to keep going".



Percussion-requirements:



Timpani (+ additional percussion):
Timpani (4), Triangle, Nightingale-whistle (low, compared to Perc.1)
3 Glasses (diff. pitches, large redwine-glasses is preferred)
Metal-bar, Rattle, Tambourine (with head)



Percussion 1
Snare Drum, Bass Drum, 5 Temple blocks, 5 Tom-toms
Tambourine, Guiro, Cabasa, Nightingale-whistle (high)
5 Metal blocks (diff. pitches, «dry» sound),
Wind chimes (metal), Saucer, Flexatone, Sand-paper



Percussion 2
Vibraphone, Crotales (opt: Glockenspiel), Marimba
Tubular Bells, 3 Suspended Cymbals (diff. sizes)


Spesifications:
All trills should span a minor second
Metronome-markings for guidance only
Accidentals apply to written octave only


Duration: ca. 16:30



AUBADE
Dawn Songs of the Fabulous Birds


Bestilt av Norges Musikkorps Forbund som pliktnummer til Europamesterskapet for Brass Band i Griegsalen, Bergen i 2003.


Jeg husker at jeg som ung ble vekket av måkenes intense "party"-lyder rett utenfor huset vårt i Lofoten. Få vil kalle det vakkert, spesielt ikke klokken halv fem om morgenen.


Men jeg ble fascinert av å lytte til fuglenes allsidige musikalske språk. De synger ikke lange melodier eller lange fraser, men heller lyder og signal som formes i korte motiv.


Aubade er basert på musikalske bilder av imaginære fugler: skapninger med vinger som bare finnes i eventyr og myter.
Det hele begynner med en bariton-kadens som vekker alle sovende skapninger. Snart begynner alle å synge sin sang på den ene eller andre måten.


Komposisjonen har en burlesk scherzo-karakter som inkluderer rolige ekspressive mellomspill. Tradisjonelle element som melodi og harmoni er kombinert med lyder som ikke er så vanlige å høre i brass band, og effekter skapt ved hjelp av mange ulike muter brukt samtidig og synging og spilling samtidig.
Aubade følger sine egne kompositoriske regler basert på velkjente element som melodier, arpeggiofigurer, harmonier, rytmer, variasjon og idéer som gjentas.


Jeg er ikke så opptatt av å ha et program for verket. Det eneste jeg vet er at ved å tenke på den hørte dragesangen, sangen fra en griff, lyden av en dodo, så ble kreativiteten min stimulert.


- Torstein Aagaard-Nilsen



AUBADE
Dawn Songs of the Fabulous Birds


Commissioned by The Norwegian Band Federation for The European Brass Band Championship 2003, in Bergen, Norway (Third edition)


I remember as a kid the very early morning wake-up ceremonies caused by Seagulls having a party outside our home. Very few would describe it as beautiful, particularly not at 4:30 in the morning


But by listening carefully to birds I was fascinated by their diversity and musical language: they don´t sing tunes or long phrases, they rather make sounds and signals, based on short motives.


Aubade is based on musical pictures of the imaginary birds: the creatures with wings that exists only in myths and legends.
The whole story starts with a Baritone-cadenza that evoke all the sleeping creatures. Very soon they all start to sing their songs in one way or another.


The composition has a burlesque scherzo-character including slow espressive intersections. Traditional elements like melody and harmony is combined with extensive sounds and textural effects created by use of multiple muting, singing and playing at the same time.


I am not too concerned about having a program for the piece. I just know that by thinking of the unheard dragon-songs, griffin-songs, the sound of the dodo, my creativity was stimultated.


As a piece of music, Aubade follows its own rules based on well-known elements like melodies, arpeggio-figures, harmonies, rhythms, variations and recapitulation of ideas.


- Torstein Aagaard-Nilsen



__________________________________________________________________



TORSTEIN AAGAARD-NILSEN (1964)


Torstein Aagaard-Nilsen er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori/komposisjon og pedagogikk.
Han er komponist, arrangør, dirigent og foreleser.


Aagaard-Nilsen skriver en direkte og impulsiv musikk. Noen ganger nærmest narrativ, noen ganger inspirert av visuelle aspekter, som naturopplevelser. En nærmest objektorientert tilnærming til harmoni og melodi, gir frihet i forhold til tonalitet og klangfarger.



Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra hans eget utsagn: «Kunstnere spiller en viktig rolle i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Kunsten klarer det kommersielle media ikke klarer: å krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."




TORSTEIN AAGAARD-NILSEN (1964)


Torstein is educated from the University of Bergen and Bergen Music Conservatory. He is a composer, arranger, conducter and lecturer.


His music is direct and impulsive. Sometimes narrative, sometimes occupied by visual aspects, like experience of nature. Harmony and melody are treated merely like objects, which gives a certain freedom regarding tonality and timbre.



The broad spectre of musical activity, the versatility in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen regard composing as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play an important role in the modern society. We fight a battle against very strong media. Art can do what commercial media can't: Art finds it's way under the skin, as imprints of experiences. This aspect makes it very important to keep going".



Percussion-requirements:



Timpani (+ additional percussion):
Timpani (4), Triangle, Nightingale-whistle (low, compared to Perc.1)
3 Glasses (diff. pitches, large redwine-glasses is preferred)
Metal-bar, Rattle, Tambourine (with head)



Percussion 1
Snare Drum, Bass Drum, 5 Temple blocks, 5 Tom-toms
Tambourine, Guiro, Cabasa, Nightingale-whistle (high)
5 Metal blocks (diff. pitches, «dry» sound),
Wind chimes (metal), Saucer, Flexatone, Sand-paper



Percussion 2
Vibraphone, Crotales (opt: Glockenspiel), Marimba
Tubular Bells, 3 Suspended Cymbals (diff. sizes)


Spesifications:
All trills should span a minor second
Metronome-markings for guidance only
Accidentals apply to written octave only


Duration: ca. 16:30



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Torstein Aagaard-Nilsen Edition
Komponist-ForfatterAagaard-Nilsen, Torstein
BesetningBrass Band
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå6
Tid-Hertz16:30
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktStemmesett og Partitur
SerieNoteservice Torstein Aagaard-Nilsen Edition
Komponist-ForfatterAagaard-Nilsen, Torstein
BesetningBrass Band
SjangerKonsert/Konkurranse
Nivå6
Tid-Hertz16:30
Filters
Sort
display